Zo Slim Als Een Ezel
onbevangen op zoek naar de gebruiksaanwijzing van het leven

Het ontstaan van de voorstelling
Tijdens de TAMTAM-sessies, een serie theatrale jamsessions die we eind 2008 organiseerden, was een van de weeklange onderzoeksprojecten gericht op het vinden van materiaal voor een nieuwe jeugdvoorstelling.
Na het succes van Beer, het verhaal van een held wilden we weer een beeldende productie voor kinderen maken. We vonden in een Duitse Autobahn Raststätte een knuffel ezel die aan een oor boven het speelgoedschap hing. We besloten hem te redden door hem te kopen. En direct bleek hij een geweldige acteur met een sterk karakter. De fabrikant, Senger Tierpuppen stuurde ons enthousiaist meteen een tweede ezel toen ze hoorden dat hij een sterrol zou gaan spelen in een voorstelling. En dat was de start van dit nieuwe project.
En zo langzamerhand is Wim Hofman bijna een derde TAMTAM-er geworden, dus was het duidelijk dat hij ook hier weer mee zou moeten werken.
Tijdens de sessieweek werkten we zeer plezierig met hem, en in het voorjaar van 2009 kwam hij nog een week om inhoudelijk over ezel te praten, maar ook om een verder objectenauditie te doen.
Daarna werkten we een week met Terry Lee van de Engelse groep Green Ginger, aan het ontwikkelen van een stijl en van scènes.
Vanaf 12 april 2010 gingen we verder met de productie die vanwege alle jubileumactiviteiten even stil was komen te liggen.
Wim Hofman kwam weer om het verhaal te verfijnen en hij
maakte meterslange tekeningen voor de videoanimaties. De voorstelling is op 25 November 2010 in Wenen op het Lesofantenfestival in première gegaan. De nederlandse première was op 12 februari 2011.
 
Zie ook de mini documentaire op RTV oost
Hieronder foto's van het productieproces.
 


Deze ezel vonden we in een Duitse Tankstelle langs de Autobahn

De eerste objectaudities

Objecten die zijn uitgezocht voor de audities liggen klaar

Wim Hofman heeft een neus voor een goed verhaal...

Repeteren met Wim om het verhaal te vinden

Een paar dagen experimenteren met video totdat de uiteindelijke vorm er is.

Ezel keurt de ronde video met test-beeld



Wim Hofman tekent 26 meter achtergrond voor de animaties

Ravijn waar ezel in moet vallen maar op zijn kant ook een landschap 


Het laatste beeld is in kleur

Een speciale bak gebouwd om de video te filmen

De tekeningen worden gefilmd, op de achtergrond projectie van hoe het wordt

Een doos stand-in ezels komt van Senger Tierpuppen 

De speciale animatie-ezel wordt gefilmd voor het greenscreen

Straks vliegt de helicopterstoel met ezel voor de tekening van Wim langs

De val van ezel voor de ravijn scène

Neal Lewis probeert Isadora, de virtuele technicus, aan de praat te krijgen

De decorkasten worden gebouwd

Kartonnen prototype voor de ezel-doorzaagact

De uiteindelijke doorzaagkist die echt werkt zoals in goochelshows

De kasten worden ingericht met trucages en decorverrassingen.

De set in het atelier voor de allereerste proef met publiek

En zo ziet het decor er dan uiteindelijk uit.