DE

fr

voorstellingsdokter

Voorstellingsdokter, eerste hulp bij voorstellingsproblemen

Je kent het wel.
Je werkt hard aan een nieuwe voorstelling, en als de deadline in zicht komt loop je vast.
Je hebt mooi materiaal maar het eind zit niet goed, het begin loopt niet lekker.
Je hebt veel goeie ideeën over inhoud en vorm maar krijgt het er niet op een goeie manier in.
Je hebt het gevoel dat het los zand blijft.
En dat de tijd dringt helpt ook al niet echt.
Een regisseur, een dramaturg? Daarvoor ben je te eigenwijs, of je hebt iemand die vooral een spelregisseur is.
Kortom: je hebt hulp nodig van iemand die met een frisse blik naar je materiaal kijkt. Tijd voor de Voorstellingsdokter! 

Wie is dat?

Gérard Schiphorst reisde al meer dan 40 jaar als een van de makers en spelers van TAMTAM objectentheater over de wereld. In 34 landen speelden ze op festivals met hun visuele voorstellingen zonder tekst. 
Daarnaast geeft hij ook met zijn collega Marije van der Sande masterclasses en workshops op internationale festivals (in inmiddels 11 landen) waarin ze in korte tijd een voorstelling maken met een groep theatermakers en spelers.

Een van zijn specialismen is scenario voor beeldend theater: het ordenen van de elementen van de voorstelling zo dat er het maximale theatrale effect uit gehaald kan worden. Een goeie scene op de verkeerde plek haalt de vaart uit de voorstelling of laat de toeschouwer in verwarring achter over de bedoeling van de maker of de loop van het verhaal. 

Maximaal effect

Gérard houdt als maker bezig met alle elementen van een voorstelling. Hij bedenkt en ontwikkelt de voorstellingen, doet de engineering voor het technische deel van de voorstelling, verzorgt de scenografie, de dramaturgie, het lichtplan, componeert en speelt de soundtrack, maakt en edit de eventuele video’s en doet vaak de eindregie. Vervolgens gaat hij ermee op tournee als bouwer, speler en tourmanager. 

Uit al deze ervaring kan hij putten om je voorstelling los te trekken en op weg te helpen naar een succesvolle première.

Het werken zonder tekst heeft Gérard geleerd extreem secuur te zijn met de dynamiek van scenes, hun plaats in de voorstelling, hun kracht en zwakte en hoe die maximaal te gebruiken om prachtig en verrassend theater te maken. Daarnaast is bij het componeren van de voorstelling als een reeks visuele scenes de kracht van het beeld erg belangrijk. Wat kun je in beeld, vorm, licht, geluid, techniek zeggen dat tekst kan vervangen of onderstrepen.

Voor wie

De diensten van Gérard als voorstellingsdokter richten zich voornamelijk op professionele (of aankomende)  theatermakers in het domein van beeldend theater, visueel theater, poppen en objectentheater.

De verschillende opties

Bij TAMTAM houden we van maatwerk en passen desnoods een locatie of voorstelling aan om het beste resultaat te bereiken voor het publiek, het theater of het festival.
Hieronder volgen een aantal basisopties en ook hier is maatwerk het credo: waar nodig zoeken we samen naar de beste vorm om je voorstelling beter te maken:

De Kickstart
Duur: 1 dag
Wanneer: Bij start van een nieuwe voorstelling of in een vroeg stadium van de productie
Wat kun je verwachten:
-Doornemen wat er is aan materiaal en ideeën en wat de opties zijn daarmee
-Kijken wat je wilt vertellen en hoe je dat wilt realiseren.
-Onderzoeken wat de consequenties van verschillende keuzes zijn, zowel artistiek als praktisch
-Virtueel de voorstelling maken in een workshopachtige sfeer om alvast na te kunnen denken over het eindresultaat om zo keuzes en te volgen werkproces helder te krijgen.

Third Eye
(Voor wie te eigenwijs is voor een regisseur…de ultieme kijker gedurende het hele proces)
Duur: een aantal dagen verspreid over het productieproces
Wanneer: Op verzoek van de makers.
Wat gaan we doen:
Vanaf een zo vroeg mogelijk stadium van de voorstelling met tussenpozen een dag langskomen om als proefkijker in elk stadium in een werksessie commentaar te leveren, impertinente vragen te stellen en suggesties te doen. Dit is dus geen regie waarbij de regisseur zijn stempel op de voorstelling drukt. Als Gérard weer weg is heb je tot de volgende sessie om hetzij op je eigen manier te verwerken wat hij voorstelde, hetzij te bewijzen dat hij ongelijk had.

EHBV
Duur: 1 dag
Wanneer: Als je voorstelling muurvast zit of je het gevoel hebt dat het niet wordt wat je wilt.
Wat gaan we doen:
Je bent al een flink eind op weg met je productie maar het wil niet meer.
Dan is een sessie die eigenlijk bijna gelijk is aan De Kickstart hierboven een oplossing.
Een dag keihard werken aan inventariseren van wat goed is en welke keuzes je hebt om een werkbaar proces te krijgen dat je naar een kant en klare voorstelling brengt.

De Fijnslijperij
Duur:  bijvoorbeeld 3 dagen
Wanneer: als je voorstelling bijna af is
Wat gaan we doen:
Een meerdaagse werksessie bijvoorbeeld in de werkplaats van TAMTAM in Deventer waar de voorstelling kan worden opgebouwd of in je eigen ruimte. Dit geeft de mogelijkheid diep in de voorstelling te duiken die al (bijna) af is en alles fijn te slijpen. We werken aan de balans tussen de verschillende elementen, inhoud, vorm, spel, techniek, licht, muziek en dergelijke zodat je controle krijgt over de dynamiek van de voorstelling en de laatste onzekerheden uit de weg kunt ruimen.   

 

Review Charlotte de Lange van Trunk Puppeteers:

“De voorstellingsdokter Gérard Schiphorst deelt ruimhartig zijn enorme know-how over hoe je een voorstelling tot stand laat komen. ‘Tot stand komen’ aangezien hij je leert om je te laten leiden door het materiaal. Het proces dat TAMTAM objektentheater zelf hierbij hanteert geeft je de ruimte te variëren, creëren en te blijven zoeken totdat er een mooi geheel gevonden wordt, bestaande uit verhaal, materiaal en muziek, geluid. Als je een voorstelling wil maken, verbeteren of perfectioneren, is het een luxe om je te mogen laten inspireren door een vakman met jaren ervaring en bergen fantasie. En het is ook gewoonweg beregezellig.”

Foto top: Josje Eijkenboom >, De Rode Wolven.